Prešov - mesto dopravných kolapsov? - snáď už čoskoro nie

Autor: Martin Ďurišin | 4.8.2016 o 18:27 | (upravené 4.8.2016 o 18:39) Karma článku: 2,78 | Prečítané:  818x

Je mi trápne, keď naše mesto hodnotia ľudia z iných miest negatívne "len" pre tú našu nešťastnú dopravu.

Každý Prešovčan, každý Šarišan, každý obyvateľ Prešovského kraja, resp. každý, kto aspoň raz prechádzal Prešovom vie, že kardinálnym problémom tohto mesta je doprava. Stačí sa o tom presvedčiť v rannej či popoludňajšej dopravnej špičke. Všetky komunikácie vedúce do mesta či z mesta sú upchaté: Levočská, Sabinovská, Duklianska, Košická, arm. gen. Svobodu, ... Ak sa k tomu pridruží dopravná nehoda, resp. Výpadok svetelnej signalizácie – dopravný kolaps je na svete a mesto stojí. Meškajú ľudia do práce, do školy, meškajú MHD spoje, záchranné zložky majú sťažený či takmer nemožný prejazd, jednoducho katastrofa.

Prešovčania si toto nezaslúžia! Desaťročia čakajú na riešenia, no tie boli vždy len na papieri. Prešov je posledné krajské mesto, ktoré nemá vyriešený dopravný obchvat – akýkoľvek (nie to ešte diaľničný ako majú takmer všetky krajské mestá!).

Už neraz sa stalo, že moji kolegovia z Popradu, či Košíc, ktorí prichádzali do Prešova na pracovné stretnutie boli pre značkou Prešov z PP či KE skôr, ako im potom trval prejazd z Levočskej ulice či Košickej na Slovenskú. 

Osobne by som bol veľmi rád, ak by ľudia, prehádzajúci Prešovom mali nutkanie sa v ňom zastaviť a aby si zapamätali toto mesto, svojou krásnou scenériou konkatedrálnej veže a historických budov v centre, Kalvárie, výhľadom z výhliadkovej veže, či pocitom spokojnosti z naplnenia očakávaní z kultúrnych, športových, rekreačných či spoločenských podujatí, aby boli naplnení gastronomickým zážitkom a očarení prístupom v poskytovaní nadštandardných služieb rôzneho druhu, tak, aby sa sem radi vracali. V súčasnosti to nie je o nutkaní sa tu zastaviť (to spôsobujú dopravné zápchy) ale skôr túžba čo najskôr preč. A to je potrebné zmeniť – a čo najskôr! Nielen pre turistov, či cestujúcich, preovšetkým pre samotných obyvateľov Prešova a blízkeho okolia.

Katastrofálnu situáciu ohľadne dopravy som viackrát tlmočil i ministrovi dopravy Romanovi Brecelymu, ako aj generálnemu riaditeľovi Nárdnej diaľničnej spoločnosti Róbertovi AAuxtovi. Mám tu česť, že oboch môžem nazývať mojimi priateľmi a veľmi pozorne si vypočuli moje slová. Neostalo len pri nich. Prejavili veľký záujem regiónu pomôcť (veď R. Auxt má manželku z Prešova) a niekoľkokrát aj Prešov osobne navštívili. Som preto osobne nesmierne rád, že s ich veľkým prispením sa veci ohľadne dopravy v Prešove pohli dopredu.

Ešte v júni tohto roku bol sám minister dopravy Roman Brecely pri odovzdaní staveniska nešťastnej stavby – preložky I/68 Prešov odb. Škultétyho – ZVL (nesprávne tiež nazývaný ako miniobchvat Prešova) novému generálnemu dodávateľovi stavby, ktorý ju prevzal po firme, ktorá stavbu nevedela dokončiť a spôsobila predĺženie agónie prešovskej dopravy, pričom vyjadril presvedčenie že do budúceho leta bude stavba hotová, ako aj to, že na to bude osobne dohliadať.

Som nesmierne rád, že to neboli len lacné sľuby a už po necelých dvoch mesiacoch sa bol sám presvedčiť na kontrolnom dni priamo na stavenisku ako prebiehajú práce a či sa sľúbený termín podarí dodržať.

Investor stavby Slovenská správa ciest ako aj generálny dodávateľ stavby firma Doprastav, a. s. konštatovali, že práce pokračujú podľa stanoveného harmonogramu. V tejto dobe sa pracuje na 68, z celkového počtu 86 cestných objektov na stavbe, pričom prácu vykonáva 148 pracovníkov pričom v dohľadnej dobe sa ich počet ešte zvýši na cca 200. SSC ani Doprastav, a. s. do tejto doby nezanamenali a nevyhodnotili žiadne okolnosti, ktoré by mali skomplikovať dodržanie termínu ukončenia a odovzdania stavby do užívania, okrem prípadného extrémne nepriaznivého počasia. Prešovčania sa však každý deň môžu presvedčiť, že na stavbe sa veľmi intenzívne pracuje: stojí už lávka cez Torysu smerom na Vilec hôrku, pracuje sa na telese nadjazdu, ktorý sa bude zhotovovať špecificky zo stredu smerom na sever a na juh a na stavbe možno vidieť nebývalý ruch a ťažké mechanizmy: bagre, valce, žeriavy a kopec pracovníkov. Ostáva nám už len dúfať a modliť sa, že staviteľom bude počasie priať, že neprídu extrémy a že dopravné obmedzenia, ktoré musíme teraz strpieť, už o rok nahradí pohodlná jazda po novej ceste.

Okrem toho ministerstvo dopravy a NDS ohlásili, že čoskoro sa začne aj s výstavbou diaľničného obchvatu. Prípravné práce by sa mali začať koncom tohto roka, diaľničný úsek by mal byť do užívania odovzdaný v roku 2020. Znamená to, že od Ružomberka po Košice budú vodiči od roku 2020 cestovať plynulo po diaľnici, pôjde o úsek s dĺžkou okolo 190 km.

Juhozápadný obchvat Prešova postaví združenie spoločností Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav, Metrostav Slovakia, ktoré v súťaži ponúklo najnižšiu cenu, a to 356,34 milióna eur. Predpokladaná hodnota zákazky bola stanovená na 369,51 miliónov eur, vysúťažená cena je teda o 13 miliónov eur nižšia. „Vyhodnotili sme súťaž, z troch cenových ponúk sme vybrali tú najnižšiu. Cenové ponuky sme za prítomnosti médií otvárali v polovici mája. Očakávam, že do niekoľkých týždňov podpíšeme s víťazným uchádzačom zmluvu. Prvé práce na stavenisku by sa mohli začať už koncom tohto roka,“ povedal generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt. NDS bude stavbu financovať z eurofondov a z vlastných zdrojov, samotná výstavba potrvá štyri roky.

„Prácu si v najbližších štyroch rokoch na troch diaľničných úsekoch – dvoch pri Košiciach a jednom prešovskom, nájde okolo 1500 ľudí. Východné Slovensko s prešovským obchvatom dostane takmer 50 km diaľnic, keďže pred dvomi týždňami sme ohlásili výstavbu dvoch úsekov pri Košiciach s dĺžkou necelých 40 km. Vo výstavbe diaľnic a rýchlostných ciest v regiónoch chceme pokračovať,“ konštatoval Auxt. (http://www.ndsas.sk/aktuality-pri-presove-vyrastie-novy-dialnicny-obchvat-/44372s49260c)

„Dopravné problémy v meste boli dlhodobo prehliadané. Zarezonovali dokonca názory analytikov z Bratislavy, ktorí akoby nevideli potrebu okamžitého riešenia situácie. Tranzitnú dopravu potrebujeme dostať z mesta preč čím skôr, preto som vydal pokyn na urýchlenie výstavby diaľničného obchvatu v smere od Popradu na Košice,“ povedal minister dopravy Roman Brecely.

Na okraj nákladov na stavbu, čo má byť 356,34 milióna eur dodal, že najdrahšia je tá diaľnica, ktorá nie je postavená. (http://presov.korzar.sme.sk/c/20230671/brecely-juhozapadny-obchvat-presova-bude-do-roku-2020.html?ref=njctse)

Takmer osem kilometrov dlhá diaľnica D1 Prešov, západ – Prešov, juh je jedným z posledných úsekov severnej diaľničnej spojnice medzi Bratislavou a Košicami. Súčasťou tohto úseku je aj vyše dva kilometre dlhý, dvojrúrový tunel Prešov. Úsek sa začína v križovatke Prešov, západ, kde sa plynulo napája na predchádzajúci úsek diaľnice D1 Svinia – Prešov, západ, ktorý je už v prevádzke. Následne prechádza v blízkosti obytnej zóny a vstupuje do spomínaného tunela. Koniec úseku je v križovatke Prešov, juh za obcou Haniska, kde pokračuje smerom na Košice úsekom D1 Prešov, juh – Budimír. Okrem dvojrúrového tunela Prešova bude súčasťou prešovského obchvatu aj 18 mostov.

Osobným vozidlám nový obchvat skráti jazdu o takmer 13 minút, nákladným automobilom o skoro 11 minút. Osobné autá tak po vybudovaní diaľnice ušetria 20 percent času proti jazde po pôvodnej ceste, nákladné vozidlá 27 percent. „Nejde len o čas. Prešov dlhodobo zápasí s postupným dopravným kolapsom, keďže tranzitná doprava vedie mestskými komunikáciami, čo znamená veľké problémy pre vnútromestskú dopravu. Ide o posledné krajské mesto, ktoré doteraz nemalo žiadnym spôsobom riešený obchvat dopravy. Nový diaľničný úsek Prešov, západ – Prešov, juh teda pomôže nielen tranzitnej doprave ale všetkým Prešovčanom,“ poznamenal Auxt.

Národná diaľničná spoločnosť zároveň odstráni semafor, ktorý dnes riadi dopravu pri vstupe do Prešova od Popradu. „Týmto uľahčíme vstup a výstup motoristov do Prešova. Vyhodnotili sme súťaž, po dodaní potrebných dokladov ako sú poistenie či zábezpeka, predpokladám podpis zmluvy v auguste. Po odovzdaní staveniska zhotoviteľovi by sa mohlo začať stavať v druhej polovici septembra tohto roka. Stavebné práce sa predpokladajú na rok, čo znamená, že svetelné značenie na vstupe do Prešova zmizne najneskôr o rok v septembri,“ vysvetlil generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt.

Druhá etapa dobudovania križovatky Prešov, západ rieši najmä dobudovanie inžinierskych sietí, preložku potoka Vydumanec a dobudovanie vetvy z kruhového objazdu, ktorá je potrebná pre plynulé dopravné napojenie z cesty I/18 a II/546 do mesta Prešov. Súčasťou stavby je odstránenie dočasnej cestnej svetelnej signalizácie na vstupe do mesta Prešov. Komisia vyhodnotila ako úspešného uchádzača spoločnosť Skanska SK, ktorá stavbu zrealizuje za 1,99 mil. Eur. (http://www.ndsas.sk/aktuality-pri-presove-vyrastie-novy-dialnicny-obchvat-/44372s49260c)

 

Takto by to malo celé vyzerať https://www.youtube.com/watch?v=ok-Eef_69n0

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Zajac sa vracia, Zala v coming oute a Tomáš consulting (Schutzov týždeň)

Zo Zalovho pozastavenia členstva v Smere sa Ficovi určite rozpadáva bypass.

DOMOV

Z nuly na tridsať. Armádne zálohy príliš nezaujali

Ministerstvo chce vybudovať zálohy s 257 ľuďmi.

SVET

V New Jersey narazil vlak do nástupišťa, hlásia desiatky ranených

Vlak narazil na zakončenie slepej koľaje.


Už ste čítali?